Akordy światła i koloru - Wojciech Weiss i Aneri
17 stycznia  - 2 marca

Wystawa prac Wojciecha Weissa (1875 - 1950) i jego żony Ireny (1888 -1981) pochodzących z prywatnej, rodzinnej kolekcji stanowi okazję do przypomnienia twórczego dorobku wybitnego artysty, którego dzieła znalazły trwałe miejsce w historii polskiej sztuki, podkreślenia różnorodności jego dzieł i korelacji z wieloma stylami i nurtami, a ponadto stanowi sposobność do zobrazowania malarskich osiągnięć Ireny Weissowej używającej artystycznego pseudonimu Aneri. Ekspozycja nawiązuje do wcześniejszych wspólnych przedstawień dzieł Weissów, z których pierwsze miało miejsce już w 1926 roku, na wystawie Towarzystwa Sztuk Pięknych we Lwowie ("Aneri, Weiss, Wyczółkowski").

Prezentowane na wystawie prace pozwalają prześledzić drogę twórczą od akademickich rysunków, poprzez malarstwo klasyczne, obrazy z charakterystycznie rozjaśnioną paletą barwną, tzw. białego okresu, do dzieł tchnących impresjonizmem, ekspresjonizmem czy symbolizmem. Artysta podejmuje szeroką gamę tematów: pejzaże, martwe natury, portrety, scenki rodzajowe, akty, a nawet sceny historyczne. Nietrudno dostrzec w jego pracach analogie do twórczości wielkich mistrzów, czy np. sztuki japońskiej.

Twórczość Ireny Aneri Weiss, na gruncie artystycznym pozostającej w cieniu męża, często nie jest właściwie doceniana. Niniejsza wystawa pokazuje, że Aneri nie była jedynie naśladowczynią Wojciecha, choć często podążała tą samą ścieżką, nie była także malarką monotematyczną, zaś wiele z jej prac zadziwia twórczą dojrzałością i prawdziwym pięknem. Ekspozycji towarzyszy interesujący edytorsko album dotyczący twórczości i życia obojga Artystów.

Wojciech Weiss urodził się w 1875 roku w Leordzie na Bukowinie, zmarł w 1950 roku w Krakowie. Kształcił się w latach 1892-99 w Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie, m.in. u Jana Matejki i Leona Wyczółkowskiego. Po studiach kilkakrotnie odbywał podróże artystyczne, głównie do Francji i Włoch. Od 1907 roku był profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, kompozycje fantastyczne i rodzajowe, sugestywne, zmysłowe akty. W początkowym okresie dominowały cechy młodopolskiego modernizmu i "ekspresyjnego symbolizmu", nieco później malował w duchu postimpresjonistycznego koloryzmu. W latach międzywojennych tworzył kompozycje figuralne, portrety, akty, martwe natury i pejzaże o klarownej, realistycznej formie. Po 1945 podejmował tematy społeczno-polityczne, kończąc symbolicznym obrazem Manifest (1950) w konwencji realizmu socjalistycznego.

Irena Weiss (z domu Silberberg) zw. Aneri. Urodzona w 1888 roku, w Łodzi, zmarła w Krakowie, w 1981 roku. Malarka, witrażystka. Studiowała malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Karola Tichego i Konrada Krzyżanowskiego oraz rzeźbę u Xawerego Dunikowskiego. Naukę kontynuowała na prywatnym kursie u swojego przyszłego męża Wojciecha Weissa w Krakowie. Wystawiała z artystami należącymi do T.A.P. "Sztuka". Malowała pejzaże, martwe natury, portrety, wyróżniające się żywymi, nasyconymi barwami. W latach siedemdziesiątych zajmowała się także mozaiką.

Wystawa została przygotowana przez Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, ze zbiorów prywatnych rodziny Artysty.

Ekspozycji towarzyszy piękny edytorsko album dotyczący twórczości i życia obojga Artystów.

 

Wojciech Weiss

Wojciech Weiss
"Modelki" - 1913

 

Wojciech Weiss

Wojciech Weiss
"Rodzina w ogrodzie" - 1923

 

Wojciech Weiss

Wojciech Weiss
"Ecce Homo" - 1934

 

Wojciech Weiss

Wojciech Weiss
"Modelka w cynobrowej bluzce" - 1935

 

 

Irena Weiss Aneri

Aneri (Irena Weiss)
"Martwa natura z kawonami"

 

Irena Weiss Aneri

Aneri (Irena Weiss)
"Czytająca w łóżku"

 

   
 
Wernisaż wystawy - 17 stycznia 2008 r. o godz. 17.00
Zamknięcie wystawy - 2 marca 2008 r.